A
fiatalok
Ennek
az évnek fontos történése volt, hogy letisztultak a tanulási
formák. Megszűntek a korábban meglévő tanulói kategóriák.(terápiás,
rehabon lévők, félutasok) Ennek nagy előnye egyfelől, hogy sikerült
megfelelően rugalmas órarendet készíteni, másfelől pedig így
tudunk megfelelően reagálni a fiatalok sajátos és sokszor gyorsan
változó élethelyzetére, személyiségük alakulására. Ennek a tanulási
formának a lényege, hogy azt az időkeretet határozzuk meg mindenkire
egyénileg, hogy mennyi időt töltsön hetente a Megállóban. Ezen
belül pedig a párokkal közösen döntik el a fiatalok, hogy milyen
tantárgyakat milyen időkeretben tanulnak. A negyedév közben
tantárgyat leadni nem szerencsés, ha ilyen van azt mindig közösen
döntjük el.
Két
jelentősebb csoport alakult ki. Azok akik itt élnek Budapesten,
vagy a környékén, ők naponta járnak be és állapotuktól függően
töltenek el nálunk több kevesebb időt naponta. Velük nehezebb
a dolgunk tanítás szempontjából, hiszen ők még nincsenek abban
az állapotban, amikor is folyamatos, hatékony tanulásról lehetne
szó, inkább azokat a készségeiket, képességeiket kell fejleszteni,
amik majd a későbbiekben alapot adhatnak a tartalmas, valós
tanuláshoz. Velük elkezdünk tanulni tanulni. Náluk az órák inkább
azt a célt szolgálják, hogy valamilyen rendszerességet vigyenek
a mindennapjaikba, segítsék egy reálisabb önkép kialakulását.
A másik csoportot azok alkotják, akik vidékről járnak fel. Tőlük
kéthetente két nap ittlétet kérünk. Velük sem túl könnyű, bár
abból a szempontból lényegesen jobb, hogy mivel általában már
huzamosabb ideje józanok sokkal jobban képben vannak saját magukkal.
Náluk általában a problémát az jelenti, hogy nagyon régen, vagy
sohasem tanultak, így velük is bele kell jönni a munkába. Náluk
az érettségi mellett a józanság megtartása a cél.
A
tanárok
Ennek
az évnek az egyik legnagyobb sikere az, hogy lassan sikerül
elérni azt, hogy ne tanárokról, hanem segítő-tanárokról beszélhessünk.
Ez annak köszönhető, hogy mindenki saját magához képest kiveszi
a részét a ház működtetéséből, és sokat hajlandóak tanulni egymástól,
a többiektől és nem utolsósorban a fiataloktól.
Hibáztam egy tanár felvételével kapcsolatban, illetve menet
közben kiderült, hogy nem alkalmas erre a munkára. Az ekkor
fellépő magyaros hiányt sikerült, úgy tűnik megnyugtatóan megoldani.
Továbbra is problémát jelent az, hogy idegen nyelvekből az érettségi
követelmények változása miatt kell még tanárokat alkalmazni,
bár úgy tűnik angolból jól állunk. Egy tanár mellett hetente
kétszer van angol klub, bár a kezdeti lelkesedése a fiataloknak
az év végére mintha kifulladna.
Ami folyamatosan problémát jelentett egész évben a tanárok szabadságainak
az összehangolása. Abból indultunk ki, hogy a Megállóban a tanulás
egész évben folyamatos legyen. Ez eleinte jó ötletnek tűnt,
de a nyár végére bebizonyosodott, hogy mind a diákok szempontjából,
mind a tanárok szempontjából túlzó vállalás, hiszen valamikor
pihenni is kell. Ezért az új tanévben már több valódi szünetet
iktattunk be. Remélem ezzel megoldódik ez a probléma.
A kollégák között a munkából fakadó konfliktusok megoldása úgy
tűnik folyamatos. A gárda összecsiszolódása szerintem normális
ütemben zajlik. Nem könnyíti a helyzetünket az az örömteli tény,
hogy a tanárok döntő többsége továbbtanul. Ez még remélem hosszú
ideig tartani fog. A gondot az okozza, hogy a Megállóban tanulódiákok,
illetve a mi vizsgaidőszakaink egy időre esnek. Ez jelentős
szervezési problémát, sokszor egymás közötti feszültséget okoz.
Órarend, vizsgák
Sikerült
az év második felére olyan órarendet közösen összeállítani,
mely lehetővé tette, hogy a többi programhoz könnyen igazodó
és főleg mindenki számára átlátható legyen a tanórák rendje.
Jól sikerült abból a szempontból is, hogy a negyedévente újonnan
felvételizők programját gyorsan és viszonylag könnyen lehet
beleilleszteni. Emellett lehetővé teszi a tanárok relative emberséges
terheléselosztását is.
Az
ez évi vizsgatapasztalatok is azt mutatják, hogy egyre jobban
tesszük a dolgunkat. Az év utolsó vizsgaidőszaka már úgy zajlott,
ahogy elképzeltem, azaz rendesen vizsgabizottságok előtt vizsgáztak
a fiatalok (magyarul egyszerre több tanár hallgatta végig a
feleleteket), sőt még abból a szempontból is sikerült modellezni
az érettségit, hogy volt olyan, hogy egy fiatal több tantárgyból
vizsgázott egyszerre. Nagyon tetszett, hogy minden vizsga után
volt eredményhirdetés, ahol rögtön lehetőség volt a feleletek
személyenkénti értékelésére. Azt hiszem ez a forma alkalmas
arra, hogy a fiatalok, akik sok esetben egymás feleleteit is
hallják reális képet kapjanak teljesítményükről. Külön öröm
volt, hogy nem csak tantárgyi értékelés zajlott, hanem a vizsgahelyzetben
való viselkedésre is kaptak visszajelzést a fiatalok. Az írásbeli
vizsgák is változtak, fejlődtek sokat az év folyamán. Egyre
inkább hasonlítanak az érettségi szituációra. Ezekkel azonban
az a tapasztalatom, hogy a tanárok szempontjából rém unalmasak,
illetve nagyon nagy a kísértés, hogy ne bent a teremben üljenek,
hanem kimenjenek a többiekhez, mert közben a termen kívül zajlik
az élet.
A bizonyítványosztást tapasztalatom szerint még nem sikerült
tökélyre fejleszteni, abból a szempontból, hogy nem eléggé fejezi
ki azt, hogy egy munkával teli szakasz lezárása, az ebben az
időszakban elvégzett munka értékelése, kézzelfogható eredménye
testesül meg benne. Azt gondolom, hogy közös ünnep kellene,
hogy legyen, bár nem tudom, hogy kellene ezt megcsinálni. Gyanítom,
hogy nekünk kéne ezt komolyabban venni, jobban készülni rá.
Felvételik
Negyedévente
vannak felvételi beszélgetések. Az a gyakorlat alakult ki, hogy
a felvételiken és a döntések meghozatalakor is, a kollégák mellett
részt vesznek a nálunk lévő fiatalok is. Az ő részvételük sokkal
hitelesebbé teszi az egész procedúrát. Az a tapasztalatom, hogy
relatíve sok fiatalt veszünk fel, akik közül többen kimaradnak
a későbbiekben. Ez a tény azonban nem sikertelenséget tükröz,
hanem a jól működést tükrözi, ha azt tartjuk szem előtt, hogy
mi nem megmenteni akarunk mindenáron embereket, hanem lehetőséget,
terepet, segítséget biztosítani ahhoz, hogy a jelentkező megtalálja
a saját útját a józan élethez, vagy a józanság megtartásához.
Azt gondolom, hogy ezzel a rendszerrel sikerült biztosítani
a megfelelő nyitottságot.
Kapcsolatok
Azt
gondolom, hogy ennek az évnek a legfontosabb történése, hogy
elmondhatjuk, hogy a tanulás a terápiás program, illetve a ház
életének fontos, a többi programmal egymást jól kiegészítő,
támogató részévé vált. Ennek megfelelően a házon belül szuper
a hangulat és az együttműködés. Ez persze nem azt jelenti, hogy
most már minden rendben, mint a mesében, de olyan a légkör,
hogy szerintem bármilyen felmerülő problémát közösen képesek
vagyunk megoldani.
A múlt évben azt gondoltuk, hogy jó program külsős rehabokon
lévő fiatalokat felvenni és más rehabokkal közösen is működtetni
a tanulási programot. Mostanra ez a próbálkozás a noszlopi rehabbal
leállt és a komlóiakkal is akadozik. Ennek az egyik fő okát
abban látom, hogy még túl kevés a tapasztalata ennek a csapatnak
(sikeres év ellenére is) ebben a munkában. Ez gyakorlatilag
azt jelenti, hogy ennek a programnak a futtatása most még annyi
energiát és időt emésztene fel, ami a Megálló munkáját hátráltatná,
annyit pedig nem ér az egész. A másik problémát abban látom,
hogy ez a tevékenység olyan típusú szoros, intenzív együttműködést,
közös akaratot követel a partnerekkel, amire még sem mi, sem
a partnerek nem képesek.
A gimnázium többi részével a kapcsolat nem fejlődött túl sokat.
Főleg tantárgyszakmai szinten kevés a kommunikáció. Üdítő kivételt
jelent a Gyuri tevékenysége. A közös kirándulások szervezése
kapcsán a Pitti Melindával tartja a kapcsolatot. Ebbe néha sikerült
bevonni a Kundot is. Az Orsi és a Virág kapcsolatát a múzeumlátogatások
terén nagyon öncélúnak érzem.
Azt gondolom, hogy ezen a szerintem elég semmilyen kapcsolaton
változtatni kell.
Csoportok
Jelentős
változás történt e téren. Míg az év elején csak a házban megforduló
embereknek egy része látogatta a csoportfoglalkozásokat, addig
az év második felére elértük, hogy fokozatosan, szinte mindenkit
bevontunk a programnak eme fontos részébe. Mára sikerült megvalósítani
azt a tervünket, hogy a házban megforduló emberek többsége bizonyos
időközönként rendszeresen jár csoportra. Hogy ki mennyin, az
függ attól, ki milyen szakaszban van a felépülésében. A józanság
megtartásának, építésének meghatározó része a csoportok látogatása,
ezért láttuk jónak, hogy mindenkinél nagy hangsúlyt fektessünk
e programpont fontosságára. Közösen gondolkodunk egy helyen,
egy időben, egy valamiről, egy cél érdekében, és az általunk
generált erőt használjuk, fordítjuk hasznunkra. Együtt dolgozunk
fel élményeket, ezáltal tudatosulnak olyan gondolatok a fejekben,
amik magunktól talán soha nem törtek volna fel. Célunk egy olyan
értékrend, életforma kialakítása, amelynek következménye a nem
drogozás, a nem ivás. Feladatunk, hogy az épp aktuális csoportból
a maximumot hozzuk ki. Ehhez szükséges a megfelelő témaválasztás,
s a csoport mederben tartása.
Heti
rendszer
Szükséges
a ház életének gördülékennyé tétele, átláthatósága, az iskola
programba olvadása, a nap tartalmas eltöltése érdekében, vigyázva
a fokozatos terhelésre és a bíróképesség egyensúlyának fenntartására.
A bejövő fiatalnak ajánljuk, hogy még a felvétele előtti időszakban
kezdjen el bejárni a házba és ismerkedjen annak életével. Ezáltal
lassan el kezdi használni a hely adta, nyújtotta lehetőségeket
és észre sem veszi, hogy már energiát fektet a felépülésébe.
Többek között: óralátogatás, a házban munkák teendők, sport,
színház, zene, prevenció, csoportok, beszélgetések a már stabilan
jelen lévőkkel. Az év első felében az emberek egy részénél követtük
csak figyelemmel (akik egész nap jelen voltak) hogy mennyire
van jelen az életükben a rendszeresség. A többiek tanulni jártak
be és szimplán iskolának használták a házat. Aztán arra az elhatározásra
jutottunk, hogy az összes itt megforduló embert be kell vonni
a programba. Ezzel gyakorlatilag megszűnt a félutas és a terápiás
megnevezés, hozzáállás. Ettől még vannak olyanok, akik itt vannak
minden nap, olyanok is, akik két-három napra hetente jönnek
vidékről vagy csak a nap egy szakaszában vannak jelen, mert
dolgoznak, viszont a ház életében, programjában tevőlegesen
részt vesznek. Amikor jelen vannak az emberek, követhető, látható
a hozzáállásuk az élethez, világhoz. Amelyik életszakasz számunkra
ismeretlen, azt megismerjük a hétköznapok működtetése révén,
illetve a csoportfoglalkozásokon való megnyilvánulásokból.
Párok
Mivel
a házban elég sok ember megfordul, szükségesnek tartjuk a segítő
párok választását. Mindenkinek van párja. Egy pár választása
függhet attól, hogy ki mennyi figyelmet igényel, közülünk kinek
mennyi energiája van erre, illetve kölcsönös szimpátiától. A
segítő pár átlátja a fiatal napját, hetét és a ház keretein
belül mindenben a segítségére van. Kapcsolatban van az őt tanító
tanárokkal, figyelemmel kíséri a tanulásban való haladást és
közvetít, reagál mindkét fél érzéseire, lehetőség szerint rendelkezésre
áll. A ház programját éli, közvetíti és így az nem csak szavakban,
hanem tettekben is láthatóvá válik. A pár az első időszak után
fokozatosan a háttérbe szorul, ahogy a fiatal elkezd önállósodni.