Ez
az iskola - most nem akarom itt agyba-főbe dicsérni -, de többet
ad annál,
hogy tanítanak minket magyarra meg történelemre.
Egy picit az életre meg az önállóságra, meg ilyenekre tanít.
Hogy mire lehet számítani. Egy kicsit kényeztetve vagyunk, de
egy kicsit nem.
Ez furcsa, mert itt elnéznek olyan dolgokat, amiért máshol kiugrana
a tanár szeme,
de vannak dolgok, amikben sokkal nagyobbak az elvárások."
"Ez egy olyan intézmény, ami azért van, hogy segítsenek azokon,
akiknek problémájuk van."
|
"Alapvetően
az volt, hogy engem sem az általános iskolában, sem a gimiben
senki nem tanított meg tanulni."
"Ez nem tanulás. Itt nem tanítanak meg tanulunk, nem tanárok
vannak, hanem pedagógusok.
Itt a tanárral tök jól eldumálunk, mintha én kérdezném meg, ami
engem érdekel. Csak azt veszik le a vállamról,
hogy odamenjek és megkérdezzem. Pont ami a hiba bennem, a lustaságomat
előzik meg."
"Itt … egészen
más a légkör. Sokkal családiasabb, nem úgy, mint az állami gimnáziumban,
ahol van egy tanár
és 30 diák. Itt mondjuk kiscsoportos oktatás folyt, 2-4-6-8-10
fő egy órán. És ami nagyon fontos,
hogy minden diáknak van egy párja és vele meg lehet beszélni az
otthoni meg az itteni gondokat egyaránt."
"… kiscsoportos
tanulás folyik és sokkal jobban oda tudnak figyelni mindenkire.
… ha problémám van, akkor a tanárok barátként kezelnek."
|
"…
ki voltam ütve, mert nagyon elkezdtem piálni. Nekem ez a felszolgáló
szakma nagyon nem jön be.
Italok között dolgozni és kurva kemény volt a meló. … minden szalad
…, közben meg: pincér, pincér.
Főbe lőttem volna magam legszívesebben. Akkor elkezdtek csúszni
a sörök munka közben.
… megvolt a napi 15-16 üveg sör.... Volt, hogy csak márkába vagy
dollárba vittem haza a fizetésemet.
Szóval pénz, az volt dögivel. Én meg egyre jobban ütöttem ki magam.
Csúsztam le."
"… anyám kapott
egy lakást, és akkor elköltöztünk anyámmal, de az is tök szar
volt.
Amit anyámmal cirkuszoltunk, mert vert, mint egy állat, és voltak
ilyen emlékeim,
hogy végigrugdosott az előszobán és akkor én 12 éves koromban
úgy döntöttem,
hogy na, akkor elegem van, és elmegyek a francba... Akkor én 12
évesen megszöktem apámhoz, …"
"Kétéves koromban
elváltak a szüleim, muteromnál laktam, ötéves koromban újra házasodott,
azután megszületett az Ö., mostohaapám vert engem is meg a muteromat
is, alkoholista volt,
elmebeteg, el se mentem a temetésére. Tízéves koromban a bíróság
átítélt a fateromhoz....
Nyolcadikos koromban elkezdtem inni, csavarogtam a haverokkal,
kocsmáztunk..."
"...hát voltak balhék, … meghalt a nagymamám, meghalt a barátom,
elkezdtem lógni, de így
még inkább, és aztán kipateroltak. És amikor megtudtam, hogy ki
fognak rúgni, tehát hogy
év végén azt fogom megkapni bizóba, akkor én fogtam magam, hazamentem
és elkezdtem összepakolni …"
|
"…első
és legfontosabb oka, hogy megcsináljam, ha elkezdtem.
Eddig az életemben bármit elkezdtem, nem nagyon fejeztem be."
"Egy bizonyítási vágy
is volt bennem, hogy már kezdtem elhinni azt, hogy én tök
hülye vagyok, hogy semmire nem vagyok jó. És akkor be akartam
bizonyítani
magamnak, hogy igen, én képes vagyok ezt megcsinálni. Meg a tanároknak
is
szerettem volna, meg a környezetem számára is bizonyítás, mert
ők is elkönyveltek
olyannak, amilyen vagyok, és most csináltam egy ellenpéldát. És
ez tök jó érzés."
"Le akarok érettségizni,
és mikor már leérettségiztem, egy normális munkahelyre
elmenni. Visszalépni abba az életbe, amiből én valamikor kiestem.
Nekem ez most már hiányzik."
"az érettségi nagyon fontos. Én úgy fogok örülni, hogy kiugrom
a saját bőrömből."
"Persze, de Tanoda
nélkül tipikus olyan eset vagyok, mint … nagyon sokan, hogy
Tanoda nélkül nem csináltam volna meg az érettségit soha a büdös
életben."
|
"A problémákról
beszélgettünk. … Arról is. De biztos, hogy beszélgettünk pozitív
dolgokról is. Biztos. Szóval akkor mindenről, ami folyik az életben.
Jövőről, a múltról egy kicsit …"
" (a tanárok) Segítettek a problémáim megoldásában, a tanulásban,
a személyiségemet segítették."
"Kaptam pár tanácsot, hogy milyen problémákat milyen úton
lehet megoldani …. És volt tényleg olyan, amiket így meg tudtam
oldani. Nem biztos, hogy pont azon az úton …. de hasonlóan."
"… (a tanárok) nagyon-nagyon sokat foglalkoztak velem. Egyénileg,
ami nagyon fontos, mert a másik iskolában az van, hogy kimegy
a tanár a táblához, felírja a példát, aki érti, érti, aki nem
érti, annak annyi"
" … tudod, látom rajta (a tanáron), hogy szeretettel próbál
közeledni felém és úgy próbálja elmagyarázni, hogy szeretné ő
is, hogy megértsem. Az egészen más, én is egészen máshogy állok
hozzá …"
"A tanárok alkalmazkodnak hozzánk, meg én is alkalmazkodom
hozzájuk. De azért nem mondom azt, hogy én alkalmazkodom hozzátok,
akkor hazudnék, inkább ti alkalmazkodtok hozzám."
"A szerződés … arra jó, hogy a tanulóba beépüljön valami,
ami azt sugallja neki, … hogy márpedig veled valami nem stimmel."
"… ha nincsen a Tanoda, ahol találkoztam olyan emberekkel,
akik azt mondták, hogy értékes kis emberke vagy és értelmes, ezért
érdemes veled foglalkozni, és maximális támogatást kapsz a tanulásban,
hogyha nincsenek olyanok, akikről tudom, hogy bennem megbíznak
és tartanak valamire, akkor - azt nem tudom, hogy meddig, de az
biztos, hogy elfutott volna velem a ló."
|
"…
ez a stáb ahhoz próbál közeledni, hogy végül is mindenki megismerje
a másikat.
… a tanárok összejönnek, és elmondanak egypár dolgot. … azért
jó, hogy mindenkit átbeszélnek,
hogy, aki nagyobb lelki válságban van vagy valami, azon megpróbálnak
közösen segíteni.
Mindenkinek kell tudni valamilyen szinten a másikról. És ez nekik
nagyon nagy segítség."
"Tanári értekezlet minden iskolában van, de a Tanodában magasabb
szinten működik.
… Azért jó, mert így azok a tanárok is képet kapnak egyes diákokról,
akik nem állnak a diákkal szorosabb kapcsolatban."
"… a segítő stáb … ahol az emberek számíthatnak egymásra,
… hogy biztos lehessen az ember abban,
hogy a társa ugyanúgy gondolja vagy úgy csinálja…"
"...ez a stáb egy nagyon vidám csapat, az szerintem nagyon-nagyon
fontos, és nagyon nagy előny,
mert hogyha benézel más tanári karokba, akkor azért ott minden
van, csak vidámság nincs."
|
"A
Klub elsősorban egy rettentő jó társaságot adott nekem és egy
nyílt beszélgetést,
hogy mindenki elmondhat magáról mindent és ez nagyon fontos dolog."
"… megismertem régi diákokat, meg olyanokat, akik ide akartak
felvételizni.
Meg megismertem egy-két tanárt…."
"Elfogadtak meg törődtek az emberrel. Hogy elfogadnak, az
kevés. Nehéz kimondani,
hogy szerettek, de tök úgy éreztem, hogy amikor bementem, mintha
észrevették volna,
hogy én bejöttem. De tényleg, mintha én lennék ott valaki."
"A Klubon fel szoktak tenni körkérdéseket és tulajdonképpen
ezek a kérdések
valahogy mindig rólunk szólnak. Ha egy kérdésre válaszol valaki
- tulajdonképpen bármilyen lehet az a téma -, mégiscsak magáról
beszél az ember.
És hát itt néha felmerülnek személyes problémák, lelki gondok.
Ezeket vagy vállalja valaki és fel lehet tenni neki kérdéseket,
még mélyebben
belemenni a témába, vagy pedig ha nem vállalja, eltereli másfelé
a témát."
|
"…utólag
megtudtam, úristen, ez bejött, ez milyen égés, bejött, érted,
helyettem.
Behozta a képeimről a fényképeket… akkor nagyon mérges voltam
a csajra,
olyan égés volt ez nekem. … Itt álltak a tanárok és mindenki nézte
a fényképeket,
mindenki engem hallgatott. Olyan ciki volt. Azt várták, hogy valami
jót,
valami marha nagyot mondjak."
"… anyám egyszerűen elkezdett keresni dolgokat, hogy milyen
lehetőségek vannak,
mert azért 8 általános az nem egy nagy dolog tulajdonképpen. És
akkor lépett be a Tanoda.
Azért egy fél évnek el kellett telnie, mire megtalálta ezt az
iskolát. És akkor mondta,
hogy van ez, ó, mondom, én hallani sem akarok róla, meg nem érdekel
ez az egész
úgy ahogy van, én nem akarok semmit, nem érdekel ez az egész világ
meg ez az egész élet, kész, vége. Aztán tudod, megfogott és elhozott,
mert mondta, hogy magamtól én az életben
nem jöttem volna el. Elhozott, és akkor pont a Merci volt itt,
vele beszélgettem…"
(az ügyeleti beszélgetés) Elég unalmas voltam, azt tudom…
nem tudtam sok mindent mondani.. . Zavarban voltam."
|
"A Megálló
Csoportban az az érdekes, hogy nem egy szólamra, nem mondatokra,
üres szavakra épül, hanem egy olyan érzésre,
amit - a sok visszajelzésből tudom - hiányolnak azok az emberek,
akik emberek közt élnek és nincs velük elég kapcsolatuk.
Azt gondolom, hogy nem a tér és az idő hiányzik ahhoz, hogy ne
menjünk el egymás mellett, holott vágyunk a találkozásra.
Ehhez teremt lehetőséget és formát szinte az összes tevékenység,
ami itt folyik. Nem a választ keressük az élet értelmére
és talán pont ezért válik ez lehetségessé. Aki ide belép, hagyjon
fel minden reménytelenséggel…"
"Számomra sok nehézséget okoz, hogy a múltamban van egy olyan
folyamat, szakasz, amit nem él át minden ember és,
amiből én csak úgy tudtam "kijönni", hogy bizonyos dolgokat
meg kell tennem, amit másoknak nem. Nekem mindig le kell küzdeni
a lustaságomat, én nem tehetem azt meg, hogy az ágyban maradjak
egész nap
és ne kezdeményezzem azt, hogy történjen körülöttem valami."
"A Józanság Megtartó Csoporttal való szerencsés találkozásom
indított el abba az irányba, hogy higgyek a közösség erejében,
abban hogy nem egymás sebeinek nyalogatásával, hanem egymás feltárásával
erősítgetjük egymás útjait."
"Én is drogoztam hosszú ideig, én is úgymond rosszul viselkedtem
a szüleimmel, és ők is kiakadtak a viselkedésemen,
és így visszatekintve, azt hiszem, tudok a szülőknek segítséget
nyújtani abban, hogyan viselkedjenek, vagy hogyan segítsenek
a szenvedélybeteg gyermeküknek. És ezen kívül saját maguknak,
hogy tudnak segíteni ebben a helyzetben.
"(A Színház Megálló) az a színház, ahol a leghülyébb gondolatból
is kincset lehet varázsolni, ha azt megtöltöm az érzéseimmel,
ahol a káromkodásomat is meghallgatják, ahol a gyarlóságaim is
értékké válnak legalább egy pillanatra
és ahol olyan emberek között vagyok, akik mindezt elfogadják."
|
"Sötét
ügyek. … nagyon sötétek. Mindenféle bűnözés meg kábítószer-kereskedelem,
meg sok pénz, meg sok kábítószer. Aztán egyre komolyabb függés,
a végén meg lepusztulás,
minden szinten. Aztán meg talpra állás. "
" Hát elég nagy zűrök voltak. Kábítószer meg ilyenek..."
"Hát tinédzser voltam. Ittam, kábítószereztem, későn jártam
haza, rendőrségi ügyeim voltak. …..
hát így nem ment az iskola … A tanárok is nagyon rosszak voltak.
Úgy éreztem, hogy nem érdemes oda járni. Így nem tettem..."
"Utána …. elkezdtem drogozni mindent bele alapon, meg lébecoltam.
Összejöttek ilyenkor persze …. gyerekek, akik mindig ráértek,
mert nem sokat foglalkoztak
az iskolával, és azokkal mindig egy helyre jártunk, és akkor ittunk,
szotyiztunk a padon.
Elmentünk ide-oda cuccot szerezni meg ilyenek. Ez volt egy elég
hosszú ideig."
|
|
 |
Belvárosi Tanoda
Alapítvány
1083 Budapest, Szigony u. 37.
tel./fax: + 36-1 303 6574
tel.: +36-1 210 0186
 megallo@uze.net
|
|
BELVÁROSI TANODA ALAPÍTVÁNY |
Egy
éves előkészítő munka után a Belvárosi Tanoda Alapítvány 1990-ben
kezdte meg működését. A
Belvárosi Tanoda Alapítvány alapfeladata és tevékenysége a középiskolákból
kimaradt, kallódó, deviáns fiatalok megkeresése, támogatása, középfokú
képezése és gondozása. Ezek a fiatalok az átlagosnál több problémával
küszködnek; ezek igen sokféleképpen manifesztálódnak: megjelennek
például a családi környezet rendellenességeiben, az alkohol-vagy
drogfüggőségben, mentális vagy személyiségi zavarokban, tanulási
problémákban és egyebekben. Általában azért küldik el őket iskolájukból,
mert tanárai képtelenek arra, hogy ezeket a speciális problémákat,
szokatlan személyiségeket elviseljék, nem tudnak válaszolni egyedi
igényeikre. Az
Alapítvány által fenntartott gimnázium
olyan állami feladatot ellátó, tan- és térítési díjmentes iskola,
amely a középiskolákból kimaradt, kallódó, deviáns fiatalok személyközpontú
gondozását, oktatását, érettségiztetését tekinti elsőrendű szakmai
feladatának. Ezt a feladatot egyénre
szabott tanítási-tanulási és személyiségfejlesztő program
keretében látja el. A
Tanodába mentálhigiénés szempontból elhanyagolt fiatalokat veszünk
fel. Diákjaink képzetlen, szakképzetlen, veszélyeztetett, jórészt
szociálisan is hátrányos helyzetű, jövőkép nélküli deviáns fiatalok.
Olyan
fiatalokat is ellátunk, akikkel a hagyományos intézményi keretek
között működő segítő rendszerek (Pályaválasztási Tanácsadók, Nevelési
Tanácsadók, Családgondozók, Drogambulanciák, Ifjúsági Irodák, stb.).
egyáltalán nem kerülnek kapcsolatba. A Tanodába jelentkező fiatalok
(évente kb. 600 fő) 47%-a a szubkultúrájukban lévő kortársak tanácsára
fordul hozzánk. A
Tanoda - mint ifjúsági segítő intézmény - a deviancia
összes részjelenségére, tünetére egy helyen reagál. A gimnáziumi
tanulmányok folytatása, az érettségi megszerzésének valós lehetősége,
a reszocializálás, a konkrét segítség, amit nyújt. A Tanodában
szerzett érettségi a hagyományos ismeretanyagon túl, a bekerülési
állapothoz viszonyított tartós, egészségesebb állapotot, konkrét
életesélyeket jelent. Ez a "gyógyulás" a társadalomnak
- pénzben is jól kifejezhető - nyeresége. |
A Tanoda-módszer
folyamatos műhelymunka eredménye. Olyan segítő-pedagógiai módszer,
amely tanulható, hosszú távon is alkalmazható a deviáns fiatalok
gondozásában, tanításában. A stáb
néhány lényeges szempont figyelembevételével szerveződik: fontosnak
tartjuk a segítő személyiségét, a társadalom peremén élő fiatalokkal
szembeni attitűdöt, a csoportmunkára való képességet és a megfelelő
végzettséget. Az oktató és segítő módszerek általában minden egyén
esetében mások, minthogy a különféle személyiségek és eltérő problémák
más és más bánásmódot igényelnek. E sajátos metodológiának köszönhetően
a Tanoda az elmúlt 11 év során pszichopedagógus, pedagógus és szociális
munkás hallgatók gyakorlati helyévé vált. |
A Tanoda
légköre évről-évre erőteljesebben vonzza a kallódó fiatalokat és
az érdeklődő szakembereket. Évente több száz emberrel tartjuk a
kapcsolatot és próbálunk reagálni az általuk felvetett tevékenység-
és ellátási igényekre. Munkánk és fejlődésünk lényege pont ez az
alulról, az igények oldaláról történő építkezés. A
megalakulás óta számtalan fejlesztést hajtottunk végre. A gimnáziumban
-az eredeti egyhez képest - ma már többféle ellátási módban szerveződik
a képzés; a fiatalok speciális élethelyzeteire reagálva szervezzük
meg - és újra meg újra át - a tanítási-tanulási folyamatot és a
segítő kapcsolatrendszert is. A napi rendszerességű iskolai oktatás
mellett foglalkozunk rehabilitációs otthonokban tartózkodó - vagy
azokból éppen kikerült - droghasználók és előzetes letartóztatásban
lévők tanításával is. A
Tanodához segítségért forduló, de nem tanulói jogviszonyban lévő
fiatalok gondozását végzi a Klub
és a napi rendszerességgel működő Ügyelet.
Itt a segítő kapcsolat fenntartásával, életvezetési tanácsadással,
iskolaválasztási információkkal, szociális ügyintézési segítséggel
várjuk a hozzánk forduló fiatalokat. Rendszeresen
fogadjuk az érdeklődő szakembereket és hozzátartozókat. Látogatási
lehetőséget és konzultációkat biztosítunk mindazok számára, akik
szintén találkoznak a deviancia problémával, és tenni szeretnének
valamit annak megelőzése, vagy kezelése érdekében. Támogatjuk
és magunk is végezzük a deviancia megközelítésével és kezelésével
kapcsolatos kutatásokat, módszertani tevékenységet. |
Az Alapítvány
1998-ben alakult programja a Megálló
Csoport
tevékenysége, mely a tanítási időn túl kínál elfoglaltságot
, foglalkoztatást és személyes gondozást különböző önsegítő és alkotó
csoportok
szervezésével, működtetésével az életvezetési zavarokkal küszködő,
magányos fiataloknak és fiatal felnőtteknek. Diákjaink
ill. a hozzánk jelentkezők nagy része érintett a szenvedélybetegség
problémájában. Ezért 1999 őszén a BTA Megálló Csoportja egy új Rehabilitációs
és Közösségi programot indított el, mely egész napos elfoglaltságot
kínál szenvedélybetegeknek, tétlen és unatkozó, társas kapcsolatokat
és támogatást kereső fiataloknak és az őket segíteni szándékozó
embereknek, vagy csoportoknak. Diákjainkkal,
gondozottainkkal és munkatársainkkal rendszeresen vállalunk beszélgetéseket,
előadásokat iskolákban és szakmai rendezvényeken. A
legfontosabb eredménynek mégis azt tarjuk, hogy 1990 óta folyamatosan
működünk, a hozzánk forduló fiatalok száma egyre nő, szolgáltatásainkat
maximálisan igénybe veszik mindazok, akikért azok alakultak és működnek:
az életteret, értelmes feladatokat, tevékenységet és emberi kapcsolatokat
kereső fiatalok. |
Az alapítvány
alapvető szakmai feladata az elmúlt évben és a továbbiakban is mindazoknak
az intézményes ellátásból kihullott, deviáns, veszélyeztetett, középiskolából
kimaradt, kallódó fiataloknak a komplex - gondozást, személyiségfejlesztést,
oktatást, reintegrációt magába foglaló - ellátása, akik magányosak,
összezavarodtak, önpusztító viselkedésformák felé sodródtak, akiket,
ahogyan Marek Kotanski találóan fogalmaz "kezd elveszíteni
az élet."
Minthogy a deviancia elsősorban egy életforma, így feladatunk a
különböző szolgáltatásokon keresztül egy új, pozitívabb életforma
megmutatása, s a lehetőség megteremtése annak kipróbálására.
Az elmúlt
tizenegy év során pontos képet kaphattunk a hozzánk forduló deviáns
fiataloktól az őket ellátó segítő intézmény rendszer problémáiról,
hiányosságairól. A legfontosabb jellegzetesség tán, hogy igen minimális
azon intézmények száma, amelyben maguk az érintettek megbíznak és
hatékonynak értékelnék tevékenységét. Jellemző, hogy az intézmények,
szerveződések zöme a deviancia problémának, s a gondozásnak csak
egy szeletére reagál, egymástól függetlenül. Ehhez képest az érintettek
részéről markánsan fogalmazódik meg az igény az egész napos ellátásra
és a különféle fejlesztő lehetőségek egy helyen történő elérhetőségére,
vagyis a komplexitásra. Valamint arra, hogy ne "kliensként,
betegként, esetként" közelítsenek hozzájuk, hanem valódi, érdeklődő
kapcsolatot akarjanak velük kialakítani, és igazi, valós feladatokat
kaphassanak. |
Alapítványunk
munkája sokat fejlődött, változott e tizenegy év során, s a gondozott
fiatalok igényeire reagálva mára kialakult egy ellátási kínálatában
komplex rendszer, melyen belül az egyes programok, ellátó egységek,
munkacsoportok avagy intézmények önálló arculattal, speciális szakmai
feladatrendszerrel dolgoznak, egymás munkájára építve, s a fiatalok
számára ezen egységek között átjárást biztosítva személyes kontaktusok
által. A BTA olyan komplex befogadó program és hely, amelyhez konkrétan
megfogalmazott célok nélkül, a személyes támogatás és közösségi
lét reményében lehet fordulni. |
Tizenegy
éves tapasztalat, hogy a deviancia összetett emberi jelenség, az
egész személyiséget és életvezetést meghatározó tünetegyüttes, egyfajta
életforma választás. Kialakulása, okai egyfelől kinyomozhatatlanok,
másfelől biztos, hogy személyfüggők és a teljes társadalmi környezet
hatásrendszere által befolyásoltak. A teljes emberi környezet, életvitel,
gondolkodásmód és értékrendszer szerepet kap létrejöttében. Ezért
gondozásában is mindezeknek a szempontoknak kell jelen lenniük egyidejűleg.
A deviáns magatartás egyfajta szocializáció eredménye, s ezért megváltoztatása
is egy teljes szocializációs folyamatot igényel. Ezért nem lehet
elég hatékony - az önmagukban jól működő, de probléma- és kezelés
orientált, különálló intézmények és módszerek- alkalmazása. |
Alapítványunk
teljes tevékenységrendszerében egyfajta reszocializációs folyamatot,
a személyt teljes körűen befolyásoló hatásrendszert igyekszünk megvalósítani.
Nem módszert alkalmazni, hanem az egyénnel kialakított mély kapcsolatban
új hatásokat elérni, melyek egy pozitívabb viselkedésmintát tükröznek
és kínálnak. Nem megváltoztatni szeretnénk a fiatalokat, hanem megmutatni
egy másik, új, választható utat, de a választás döntését rájuk bízni.
Mert ahogy a deviáns életvitel belső döntés, úgy annak felhagyása
is az kell legyen. Csak ebben az esetben lehet a gondozás, a segítő
munka hatásos. A segítés tehát értelmezésünkben továbbra is egy
légkör megteremtése, mely biztonságos terepet, hátteret kínál a
személy változásaihoz. |
Programjaink
megvalósítása során ezért igyekszünk alkalmazni vagy befogadni minden
olyan tevékenységtípust és módszert, mely hatással tud lenni a célcsoport
fejlődésére. A deviáns életvitel megváltoztatása az egyén szűkebb
és tágabb környezetének megváltozását is feltételezi. Erre kínálhatunk
mintát. És ezért -valamint az érdeklődés miatt - helyezünk újabban
nagyobb hangsúlyt a fiatalok hozzátartozóinak, valamint a pedagógusoknak,
és a segítő szakembereknek a fogadására, az ő problémáik megbeszélésére,
a velük történő együttműködésre (szülőcsoport, egyéni konzultációk,
segítők önsegítő műhelye, Drogprevenciós beszélgetések). |
E szemléletmód,
törekvés, a szakmai sokirányúság azt is jelenti, hogy tevékenységünket
olyan köztes területen végezzük - oktatás, ifjúságvédelem, szociális
munka, drogfogyasztás, stb. -, mely mindenhová és sehová sem tartozik.
Ez gyakran okoz adminisztratív, financiális vagy éppen szakmai félreértéseket,
gondokat. Ugyanakkor a hatékonyságnak talán pont ez az egyik titka:
nem problémákban, hanem személyekben gondolkodunk és e megközelítés
alapján szervezzük munkánkat. |
|