A kétnapos, intenzív, interaktív HIV/AIDS Megelőzését Oktatókat
Képző Tanfolyam olyan intézményesített, szabványosított program,
ami a résztvevők aktív közreműködésén alapul, az oktatójelöltek
értékeinek, attitűdjeinek, meggyőződéseinek megismerésén túl
a toleranciára, empátiára, ítélkezésmentességre, a tényekre
koncentrálásra is nevel.
A kétnapos, körülbelül 16 órás tanfolyam az
Amerikai Vöröskereszt „Fundamental of AIDS Program” engedélyezett
adaptációja, specifikusan a magyar viszonyokat tükröző módon.
1995 szeptembere és 1997 januárja között Adam Gurvitch az Amerikai
Békeszolgálat önkéntese koordinálta az adaptálást, oktatókat
képzett, új anyagok kifejlesztésén dolgozott, valamint felállította
a program struktúráját.
A tanfolyam nem helyettesít más speciális
kurzusokat, amelyekre a leendő oktatóknak szükségük lehet azért,
hogy sikeresek legyenek tanácsadói, krízis intervenciós, stb.
munkájukban. Az Oktatókat Képző Tanfolyam segít felépíteni azokat
a készségeket, amikre az oktatóknak szükségük lehet. A program
nemzetközileg elfogadott minőségi paraméterekkel rendelkezik,
szakmailag lektorált, a széleskörű evaluáció során pozitív eredményeket
ért el. A program nem az Amerikai Vöröskereszt anyagainak magyar
fordítása, tartalmi lektoráláson ment keresztül az adaptáció
során.
A tanfolyam potenciális HIV/AIDS megelőzést
oktatókat képez. Ezen az interaktív tanfolyamon a résztvevők
lehetőséget kapnak, hogy nehéz, a leendő oktatókat próbára tevő
feladatokat kezelni tudják. A különböző pszichoszociális játékok,
egyéni és csoportos gyakorlatok a HIV-vel, AIDS-szel kapcsolatos
tények megtanulását segíti, ugyanakkor játékos formában ad lehetőséget
az oktatójelölteknek a valós felvilágosító előadásokra való
felkészülésre.
A tanfolyam “tanuló-központú”, szakemberek technikai jellegű
előadásai nem képezik a tanfolyam részét. Emiatt a tanfolyam
mind a tréner, mind az oktatójelöltek részére kihívást jelent.
A tanfolyam céljai csoportos és egyéni gyakorlaton keresztül
valósulnak meg.
A tanfolyam sikeres elvégzésének feltételrendszere rendkívül
objektív. A leendő oktatónak minden követelménynek sikerrel
meg kell felelnie ahhoz hogy a HIV/AIDS Oktatói képesítést elnyerje.
Ez magában foglalja: 1, az összes foglakozáson való megjelenést
és aktív részvételt; 2, jó kommunikációs készség a HIV-et és
az AIDS-et érintő témákról; 3, az írásbeli vizsgán elért megfelelő
pontszám. Az összes foglakozáson való jelenlét ugyanúgy nem
garantálja a képesítés megszerzését, mint ahogy az előzetes,
hasonló területen szerzett oktatói gyakorlat sem.
A tanfolyam – vizsgaként - egy többváltozós
teszt kitöltésével és egy prevenciós előadás megtartásával zárul.
Az oktatójelöltek kétnapi teljesítménye, aktivitása, valamint
az írásbeli és a szóbeli vizsga az alapja az értékelésnek.
A HIV/AIDS Megelőzősét Oktatókat Képző Tanfolyam szerves része
a „Modell Bemutató”. A kb. 90 perces előadás során a tanfolyam
trénere ismerteti mindazokat a tényeket, amik a HIV-fertőzés terjedésével,
megelőzésével kapcsolatosak.
A kb. 90 perces előadás kiválóan alkalmas
arra, hogy különböző korú, képzettségű, kultúrájú hallgatóságnak
adjon információkat a HIV-fertőzéssel kapcsolatban. Az előadás
során érintett témák:
*mi a HIV, az AIDS, mi a kettő között a különbség
és az összefüggés;
*hogyan fertőződhet meg valaki HIV-vel;
*mi nem fertőz;
* út a HIV-fertőződéstől az AIDS-ig;
* „AIDS-teszt”;
* a HIV-fertőzés megelőzése.
Az előadásnak része az óvszerhasználattal
kapcsolatos kérdések, problémák megbeszélése. Létszámtól függően
egy megfelelő segédeszközzel a hallgatóknak lehetőségük nyílik
az elméleti tudás gyakorlatban történő kipróbálására.
A prevenciós előadás hallgatóságának sem
létszáma, sem korosztálya nem korlátozott. Tapasztalat, hogy
könnyebben alakul ki párbeszéd kisebb létszámú csoportok esetén.
Az előadás könnyed hangvételű. Az előadó maga
is érintett, azaz AIDS-beteg, ezért előadásának elválaszthatatlan
részét képezik a személyes élmények, tapasztalatok, ezért ez
az előadás jelentősen különbözik más HIV/AIDS témájú előadásoktól.
jános