A szenvedélybetegek számára élethelyzetükhöz igazodó
középfokú, érettségire felkészítő tanulási programot indítottunk
el. A tanulásban 3 féle módon vehet részt a célcsoport:
- terápiások; a nappali rehabilitációs programban résztvevők
napirendjébe beépül a tanulási program,
|
- félutasok; munka mellett konzultációs rendszerben
tanulnak;
|
- hosszúterápiás kezelésben lévők; a rehabilitációs
otthonban megkezdhetik középfokú tanulmányaikat, ezt
a programrészt eddig két vidéki intézetben indítottuk
el (Komló, Noszlop)
|
Ezzel az oktatási formával kapcsolatban a következő feladatokat
végezzük:
- személyreszabott tanmenetek és tananyagok kidolgozása;
|
- a speciális helyzethez és a személyekhez alkalmazkodó
tanítási módok kidolgozása és alkalmazása;
|
- szenvedélybeteg fiatalok tanulási képességeit fejlesztő
módszerek kidolgozása a végzett gyakorlat alapján;
|
- segítő párként tevékenykedés;
|
- kéthetente tanulási folyamatelemző és programozó,
a terápiás folyamatot elemző esetmegbeszélés;
|
- havonta egy közös esetmegbeszélés az együttműködő
intézményekben dolgozó segítők részvételével.
|
A bentlakásos terápiás intézetekben gondozott szenvedélybetegek
oktatásának módszereit a komlói Leo Amici Alapítvány munkatársaival
közösen dolgoztuk ki. Az intézet együttműködése, törődése ezzel
a program elemmel nagyon fontos, mert tapasztalataink azt bizonyítják,
hogy ennek hiányában nem működtethető az intézetekben az oktatási
program.
A diákok tanulási programjának kialakításában elsődleges szempont
a személyre figyelő attitűd. Célunk, hogy a fiatalok ne csak
a hagyományos ismerethordozókból, hanem életük minden pillanatából,
helyszínéből, találkozásából hasznos információt tudjanak gyűjteni.
Természetesen a hagyományos órakereteket is használjuk, azonban
ezek az órák sem személytelen előadásokat jelentenek, hanem
a kiscsoportos, sokszor egyéni foglalkozásokat; nem alá- fölé
rendelt viszonyokra, hanem partneri kommunikációra épülnek.
Diákjaink az egyes tantárgyakból jegyeiket negyedévenként vizsgákon
szerzik meg; ez lehetőséget nyújt a vizsgahelyzetek, pl. az
érettségi vizsga-szituáció gyakorlására. A vizsgák értékelése
részben a hagyományos módon – osztályzatokkal - történik, emellett
szóbeli értékelésekre, direkt visszajelzésekre is sor kerül.
A tanulást kiegészítő programok támogatják, pl. könyvtárismeret,
könyvtárlátogatás, tanulmányi kirándulások, filmklub, színházcsoport,
egyéb sport- és szabadidős tevékenységek.
Az oktatási programba negyedévente szervezünk felvételit, így
a bekerülés lehetősége szinte folyamatos.