Georges Baal
ATRAAL, Párizs Színházterápia drogosokkal:
az anyagostól a kőszínházig |
A színházterápia
eredetét valószínűleg a sámánoknál kell keresnünk, és ott, ahol
az első barlanglakó emberek (mester, művész, főpap, vagy egyszerű
halandó, ki tudja?, talán éppen valami hallucinogén gomba vagy főzet
hatása alatt, talán nem…) mamutot és bölényt festettek a falra.
Azóta a színházterápia gyakran feltűnik az emberiség történetében,
a legváltozatosabb formákban: primitívnek hívott szertartásokban,
templomok küszöbén, a görög filozófiában és titkos ördögűző-gyógyító
rituálékban, és amióta léteznek, elmegyógyintézetekben. Viszont
máig nem mondható, hogy a hivatalos orvostudomány, vagy az elismert
színházművészet elfogadná, magáévá tenné a színházterápiát, amely
mint módszer és mint műfaj továbbra is a "hivatalos" foglalkozások
közötti marginális résekbe szorult, és megtűrt, olykor dicsért,
de leginkább furcsa, sehová nem igazán odaillő hobbyként működik.
Igaz, hogy maga a szó: "drama therapy", "théatrothérapie",
csak az utolsó négy-öt évtizedben terjedt el, és máig sincs egyértelmű
meghatározása. A Petit Robert, a francia értelmező szótár, kockázat
nélkül a következőt írja: "Théatrothérapie (didaktikus, pszichológia,
a XX. század közepe óta): színház által inspirált terápia - a pszichodráma
és a szociodráma a színházterápia két formája." (1977). A meghatározás
értéke, hogy nyitott, minden elképzelhető módszernek előre helyet
ad. Hátránya, hogy inspirációra és nem módszerre alapul. Mellesleg
ma a legtöbb színház-terapeuta határozottan elhatárolja magát a
pszicho- és szociodrámától. Harmincéves
színházterapeutai tapasztalatunk arra a következtetésre vezetett,
hogy: (1) a nyugati pszichoterápia Freud óta egyre szétágazottabb
irányokat követ, egyre változatosabb és sokszor ellentmondó elméleteket
dolgoz ki, és metódusai egyre sokoldalúbbak, valószínűtlennek és
reménytelennek tűnik, hogy a közeljövőben egy többé-kevésbé általánosan
elfogadott, egyértelmű praxis fejlődjön ki; (2) a nyugati színházban
egy évszázada egyik műfaji forradalom a másikat követi, próbálkozik
a színházat eddig szabályozó összes törvény transzgressziójával,
és egyre nehezebb elhatárolni, hogy hol állunk "igazi"
színházzal szemben; (3) a színházterápia néven szereplő jelenségek
a terápia és a színház minden irányából, változatából, ágazatából
merítettek, számtalan kombinációban, és nem megvalósítható, de nem
is kívánatos, közös törvények, szabályok, meghatározások közé szorítani
őket. Saját
színházterápiánk a freudi pszichoanalízis kereteibe illeszkedik.
Wo Es war, soll Ich werden - ahol a tudatalatti ösztönélet uralkodott,
meg kell születnie az Énnek. Munkáról van szó, az egész psziché
átdolgozásáról, (ahogy Freud álommunkáról és gyászmunkáról beszél).
Ehhez a munkához eszközök kellenek: a kifejlesztett módszerek, gyakorlatok.
A színházterápia sajátossága, hogy munkáját testre és hangra, nem
verbális nyelvre és kommunikációra alapozza. Munkánkban
hosszú évekig azt vallottuk, hogy a nyugati színházat alapozó szöveg
és a művészeti befejezettséget jelző nyilvános, közönség előtti
előadás nem tartozik a terápiához, a színházterápia munkája zárt
csoportban folyik, három részben: test- és hangtechnikai gyakorlatok,
ezek szabad használata rögtönzésekben, és a történtek elemzése,
esetleg a pszichoanalitikai értelemben vett magyarázata, feldolgozása.
A színpadi alkotáshoz ugyanazok a módszerek vezettek, de a terápiától
elhatárolva vagy azt követően. Az
utolsó években drogosokkal végzett munkánk változtatott ezen az
elven. Főleg a magyar Leo Amici Alapítvánnyal nyolc éve folytatott
együttműködésünk bizonyította, hogy az irodalmi szövegre alapozott
és nagyközönség előtti előadáshoz vezető út egy teljesebb, mélyebb
- és nagyobb szociális hatású - terápiára ad lehetőséget. Ennek
a színházterápiának eredetéről és módszeréről, a (volt?) drogosokkal
végzett munka sajátosságáról próbálunk itt beszámolni. |
A drogok
világa munkánkban 1971-ben jelent meg. Nyílt műhelyeket vezettünk
Franciaországban, egyetemi városokban és az avignoni színházfesztivál
közönségével, a hatvanas-hetvenes évek szellemében. Címük: "bevezetés
a színházi életbe - a színészi munka élettapasztalata". Céljuk:
kiküszöbölni a fecsegő színház klisészerepeit és a szöveg amatőr
visszamondását. A szerep csontváza helyére a műhelyek részvevőinek
saját személyiségét tettük, hangsúllyal a test, a mozgás és a hang
használatára. Nem meglepő, hogy a műhelyek részvevői között sokan,
bevallottan vagy vallatlanul, az élmény mögött terápiát kerestek,
és sokan használták az akkor divatos drogokat (kannabisz, LSD).
Az
ezt követő két évtizedben néhányszor indítottunk kimondottan is
drogos fiataloknak szóló nyitott csoportokat, anélkül, hogy a droghasználat
ellen irányultak volna. Ugyanakkor, színház-, tánc-, pszichológus-képző
és más csoportjainkban és pszichiátriai problémakörökre épült terápiás
csoportokban sem volt ritka drogokkal és drogosokkal találkoznunk.
Megfigyeltük, hogy a nem verbális eszközökre alapozott munka sokkal
inkább hozta ki és tette a figyelem központjává a drog-témát, mint
a szokásos verbális csoportok, pszichodráma stb. Mindezek
mellett állandó félreértés tárgya volt (és maradt) a színházterápia
kifejezés első tagja: a színház. Mindennapi jelenet egy kezdő vagy
bemutató színházterápia foglalkozás után, hogy a részvevők keresik,
hol is a színház. Alapjában jelen van az elvárás, hogy színházasdit
játsszunk, lehetőleg mint a televízió színházi programjain. Ez a
színház egyben fantázia, vágyálom és félelmet gerjesztő. Az elvárás
az eredményre vonatkozik: játsszuk el a szöveget (anélkül, hogy
megtanultuk volna), legyen sikerünk a közönség előtt (anélkül, hogy
fellépnénk)… Amikor
néhány előzetes találkozás és próbálkozás után a komlói Leo Amici
Alapítványnál egy kéthetes színházterápia műhelyet indítottunk,
úgy hittük, küzdeni fogunk azért, hogy a sokszor látott amatőr színház
helyett az általunk kidolgozott, a részvevők személyére alapozott
és nem valami gyorstalpaló színpadi megjelenés felé irányuló módszereket
használó terápiás munkát végezhessünk. Számunkra volt tehát a legnagyobb
meglepetés, hogy alig két héttel később a műhely bemutatta a komlói
kőszínházban, egy kis, de nem szakértőkből álló közönség előtt Lautréamont:
Maldoror énekei című művének színpadra vitt változatát. Ezzel
az előadással és az ezt követő hat év munkával jutottunk arra a
következtetésre, hogy az irodalmi szöveg használata és a nyilvános
fellépések szerves részei lehetnek a terápia folyamatának. Ennek
elméleti értékelése nem egy a priori, hanem a folyamat ismételt
megvalósítását követte. Bizonyított, hogy a színpadra irányuló munkának
szigorú feltételek alá kell magát vetnie, és csak akkor eredményes,
ha egy teljesen szabad, színházi cél nélküli, test- és hangtechnikára
és rögtönzésre alapult terápiás csoportmunka előzi meg és alapozza |
Alapvető
kérdés: szükséges-e a színházterápia a drogfüggés kezelésére, és
ha igen, miért? Első tapasztalataink csak arra vezettek, hogy az
általunk kidolgozott módszerek drogosokkal is alkalmazhatóak, és
a színházterápia a számtalan terápia között az egyik lehetőség.
Ma meggyőződésünk,
hogy a színházterápia, ha nem is az egyetlen, de az egyik leghatásosabb
módszer, a drogterápia "királyi útja". E mellett több
érvet hozhatunk fel. A drogosok viszonya saját testükkel különösen
ellentmondásos. Narcisztikus komplexusaik, félelmük a tökéletlenségtől,
a különbségtől, a látható másságtól, állandó harcban állnak az önelrontás,
öncsonkítás, önmegsemmisítés impulzusaival. A rizikókeresés elsősorban
a testi veszély elfogadása, kívánsága. Egy időben élesül a test
(egy ideális, fantazmatikus test) iránti figyelem és minden, a testből
kiinduló érzés elfojtása. A testvázlat egy horpadt, konkáv, a képet
saját hiányával helyettesített képződménnyé fajult. A
színház- és mozgásterápia minden percében jelen van és a figyelem
közepén áll a test: az ember saját teste és a többi csoporttag teste,
mint reális, és ugyanakkor mint elképzelt, a másik tekintetében
tükröződő, szimbolikus test. A gyakorlatok és a rögtönzések egyik
sajátossága, hogy folytonos ingamozgásban vannak a reális és a szimbolikus
között, segítik újra és újra bejárni a szimbolizációs folyamat útjait,
és ezáltal új életre keltik a drogozás alatt megvetett testet.
Közismert,
hogy a drogfüggőség nagymértékben elszegényíti a másokkal való kapcsolatokat.
A szülőkkel, barátokkal, élettársakkal, szeretőkkel kiépített kapcsolatok
elsekélyesednek, érzelmileg kiürülnek. A drogos magából nem ad semmit
(azt mondja, nincs mit) és a másikat inkább csak tárgynak látja.
A kapcsolat klisék, szemaforjelek váltására zsugorodik. A
színházterápia módszere előtérbe hozza a kapcsolatok kiépítését.
A legegyszerűbb elemi helyzetekből kiinduló gyakorlatok (pl. találd
meg, vagy kerüld el a másik tekintetét) jó része egy egyszerű "technikai"
feladatból fokozatosan jut gazdagabb, jelentősebb "testi-lelki"
kapcsolatokhoz. Érdekes
dilemma, hogy a legtöbb drogfüggő magát egyedülálló, a többiek részére
érthetetlen, különleges és mindenki mástól különböző személyiségnek
tartja, bár a kívülállók, a drog világától idegen megfigyelők szerint
az anyagosok kimondottan egyszínű, homogén, konformista csoportot
képeznek. A szegényes, szürke, egymáshoz hasonlító személyek képe
összeütközik a sokrétűség, gazdag változatosság fantazmált képével.
Az általunk
kidolgozott színházterápia egyik állandó célja, hogy ha a csoport
minden tagja ugyanazt a gyakorlatot csinálja, akkor sem ugyanúgy
- mindenki a maga módján, saját eszközeivel érjen el eredményeket.
Különleges
adottsága a színházterápiának, hogy lehetővé tesz egy meghatározatlanságot:
elmosódik a határ a két tér között, ideiglenesen megszűnik hogy
" ez én vagyok, ez a szerep, amit választottam". A játék
- magával, a pillanatnyi partnerrel, a csoporttal, lehetővé teszi,
hogy az Én és az Én ideáljai közötti szabad közlekedés egy igazi,
gazdag, önálló és saját magát elfogadó személyiséghez vezessen.
Fontos szempont, hogy a terápia-munka ne a hamis Ént táplálja, és
ne mankókat adjon a részvevők kezébe.
I smert
tapasztalat hogy a drogosok nehezen fogadják be világukba a nem-drogosokat.
Sokszor úgy érzik a "józanok", hogy a drogosok tekintete
nem is érzékeli őket, mintha átlátszóak lennének. A színházterápia
egyik sajátossága, hogy drogosok fokozatosan színesebb, szűk körüktől
messzebb álló személyiségek "szerepét" játsszák, anélkül,
hogy saját személyiségükről lemondanának. Így a két világot elválasztó
szakadékot egyre inkább áthidalhatóvá tesszük. Talán
a legjellegzetesebb vonása a drogról lemondó, az elvonáson átesett
embereknek, hogy ők a világot és önmagukat, környezetük pedig őket
érzelmileg és tapasztalataik alapján szegénynek érzik: belső életük
múlttalan. A
teljesen beszűkült, minden drogon kívüli területtől magát elvágott
világ nehezen fogad be új, "máshonnan" jövő élményt. A
színházterápia folyamatában viszont a kifejezéseket, benyomásokat,
élményanyagokat a részvevők maguk produkálják, és egymásnak adják.
Így a terápián részvevők belső érzéki világa fokozatosan felszabadul,
gazdagodik és egyre változatosabb lesz. Természetesen
a színházterápia - mint minden mélypszichológiai terápia - nagy
ellenállásokat vált ki. Ellenállás nélkül nincs is hatásos terápia.
Az, hogy az ellenállás mikor, milyen formában és milyen téma vagy
gyakorlat közben lép fel, gyakran maga jelzi, hogy milyen irányba
kell fordítani a terápiát. De a drogfüggőség terén az ellenállás
paradox módon jelenik meg. A szóba kerülő, megfogalmazható, verbálisan
megközelíthető témáknál meglepően kevés az ellenállás. Mindent el
lehet mondani, meg lehet hallgatni, nincs tabu terület. Minden pszichoanalitikus
interpretáció elhangozhat. A terapeuta benyomása általában olyan,
mintha nyitott kapukon kopogna, levegőbe ütne. Tapasztalatunk szerint
ez két okra vezethető vissza: (1) a drogozás élménye mélyebb, rejtettebb,
a szóval kifejezhető mondanivalónál sokkal inkább elásott érzelmi
rétegeket mozgósít. (2) Mielőtt eljut valaki addig, hogy egy terápiát
keres és elfogad, már átment a "mindent elvesztettem, minden
mindegy" élményeken, már családjában, környezetében, esetleg
rendőrtől, paptól, pszichiátertől már mindent hallott. Természetesen
mindez nem változtatott semmit a tudatalatti alapvető területen,
ha csak azt nem, hogy még nehezebbé teszi a megközelítését.
A színházterápia
feladata, hogy a legmélyebbről jövő belső ellenállásokat felszínre
hozza, láthatóvá tegye és, lépésről lépésre, hasznos mozgató erőre
váltsa. Felfogásunk
szerint a színházterápia úgy működik, mint egy érzelem-pumpa: az
egyén minden mozzanatát érzelmekkel tölti, saját, sokáig elfojtott,
vagy ki sem fejlődött érzelmekkel, amelyek rezonanciába lépnek mások
érzelmeivel és végül nyíltan megjelennek a csoport előtt. |
Színházterápiánk
alapegysége a műhely: egy átlagban három órás folyamatos foglalkozás,
a csoport összes tagjának teljes, megszakadás nélküli aktív részvételével.
Az idő fontos szerepet játszik: a folyamatot gyorsítani nem szabad,
számon kell tartani a fiziológiai tényeket (az izmok felmelegedése,
új lélegzési ritmus, stb.), az intenzív pillanatokat lazított, fesztelenebb
percekkel kell váltani, a csöndnek, várakozásnak ugyanúgy megvan
a szerepe mint a kitörő energiának. A fáradtság, testi-lelki kimerülés
szerves része a munkának. Viszont nem segít, sőt árthat, ha az érzelem-pumpából
erőszakos citrompréselő lesz. A munka ritmusát a terapeuta és a
csoporttagok között kialakult dinamikus egyensúly határozza meg.
A műhelymunka
minden alkalommal más, de mindig az előbbi műhelyre alapozott. Keretei
viszont (a felhalmozott tapasztalat, a pillanatnyi helyzet és az
aznapi közeli cél számontartásával) meghatározottak. Beöltözés,
a tér (színpad? a gyakorlatok tere) elfoglalása után rituális hagyomány
egy kör, a földön ülve, ahol hosszú bevezetőre, sok beszédre nem
kerül sor, de mindenki mondhatja, ha különös problémája van: pl.
megfáztam, nincs kedvem a munkához, valakire haragszom, valamitől
félek… Ez a néhány perc jelzi milyen aznap a hangulat, és sok probléma
méregfogát kihúzza. A
következő gyakorlatsorozat alapja a tér elfoglalása, bejárása. Az
első kérés: járjuk be az egész teret, minden irányban, nem egymást
követve, közben kezdjünk magunkra figyelni, felejtsük el a külvilágból
jött problémákat, gondolatokat, stb. Számtalan gyakorlat színesíti,
építi tovább ezt a struktúrát: ritmusváltozás, súly (könnyű-nehéz),
testhordás (kicsi-nagy, merev-rugalmas), irányok. Az első találkozásokat
akkorra váltjuk ki, tekintetre, érintésre, hangra hívó feladatokkal,
amikor már mindenkinek sikerült magára koncentrálnia. Minden "gyakorlat"
a lehető legszabadabb, sohasem utánzásról vagy egy előre meghatározott
mozdulat sikeres megvalósításáról van szó. A középútról (a mindennapi,
"normális" mozgásból, hangból) indulva minden szélsőség
felé tartunk, minden végletet az ellenkezővel szembesítve. Így,
azt a feladatot, hogy kettesével, egymás tekintetét soha el nem
veszítve, éljük be a teret, követi, hogy a partner tekintetét soha
ne lássuk, mégis mindig tudjuk, hol van, és mit csinál. Lehet egy
feladat, hogy mindenki "körülfolyja" a vele szembe jövőket,
de nem érintheti meg, ezután éppen az lesz a feladat, hogy mindenki
mindenkit érintsen. Természetesen minden feladat lehet egy kicsit
nehezebb, vagy bonyolultabb, mint az előző, de a munka e stádiumában
gyakran a legegyszerűbb mozdulatokhoz, hangokhoz kell mindig újra
és újra visszajutnunk. Jellegzetes a következő instrukció: "ha
találkozol valakivel, állj meg és nézd meg úgy, mintha még életedben
sohasem találkoztál volna egy emberi lénnyel. Mást ne csinálj -
ahogy megnézted, hagyd el a kapcsolatot és folytasd az utat".
A térbe
írt gyakorlatok (járás, vagy sétálgatás névre becézve) legalább
20-40 percet vesznek igénybe. Tapasztalatunk szerint ennek az időszaknak
a gondos felépítése nélkülözhetetlen előfeltétele a további munkának.
Amikor más bemelegítésekkel (fekve, relaxációból kiindulva, egyéni
gyakorlatokkal stb.) kezdünk egy műhelyet, a "sétálgatás"
hiányát érezzük, és könnyebben akad meg a munka. (Ezt más, diák-,
amatőr, pszichiátriai stb. csoportnál is érzékeltük). Akármilyen
egyszerűnek, esetleg gyerekesnek hangzanak ezek a feladatok, (melyeket
sokszor egy gyerekjátékból vezettünk le), céljuk és hatásuk komplex.
Egyik céljuk a bemelegítés a szó sportolóknál használt értelmében:
izmok, izületek, szív, tüdő. A szisztematikus torna-bemelegítéssel
ellentétben itt sok olyan mozdulatra kerül sor, amelyeket normális
körülmények között "normális emberek" nem használnak.
Ez azután segít szokványos, tanult, klisé reakciók elkerüléséhez.
A
tér bejárása két szinten kikerülhetetlen. Egyrészt biztonsági okokból:
felhívja a csoport tagjainak figyelmét minden veszélyre: lépcsőfok,
kiálló tárgyak, ablak. Egyszeri érintés ösztönössé teszi, hogy a
veszélyes helyeket, tárgyakat a munka alatt mindenki kerülje. Másrészt
azonnal szimbolikus jelentősége lesz minden helynek: "az egyén
a csoportban, a csoporttal szemben, a csoporton kívül"… A csoportvezető
terapeuta és a részvevők közötti kapcsolat is az első feladatokkal
alakul ki és fejlődik arra, ahol a freudi értelemben vett indulatáttétel
fokozatosan helyet talál. A csoportdinamika itt szakadhat el a "kint"
elfogadott és sokszor gátlásosan ható erőviszonyoktól. Egyik fontos
tengelye ennek a gyakorlatsorozatnak: (1) vissza az egyénhez, egyedül
a csoport közepén és függetlenül; (2) először pillanatnyi, később
tartósabb párkapcsolat, feladatok nélkül, majd nem verbális, de
szimbolikus feladatokkal; (3) többszemélyes kis csoportok létrejötte
és szétbomlása; (4) a teljes csoport együttműködése. Itt
kell megjegyeznünk, milyen különleges a drogosok helye a térben,
a városban, az utcán, társadalmi körökben és, sokszor, otthon. Amennyire
lehetséges, a többi embertől elkülönült, kitaszított helyeket foglalják
el. A marginális helyzetet nem csak metaforikus értelemben érthetjük.
Kapualj, zsákutca bejárata, a metróállomás épp a nagy járás-kelés
szélén levő sarka, a terem legkevésbé látható szöge - mintha a cél
az lenne, hogy mindent lásson, de senki ne lássa. A térgyakorlatok
egyik ki nem mondott célja, hogy megváltoztassa azt a szimbolikus
tér-képet, amelyet a drogos magáról, saját helyéről felépített:
az "Én a társadalom szélén" helyére kerüljön az "Én
a helyemen a társadalomban". A színpadi munka, ahol az Én -
és a szerep, a színpadi feladat - a "nézők" tekintete
elé kerül, sokkal járul hozzá ehhez a célhoz. A
következő nagy gyakorlat-kört legkönnyebben bizalom-fejlesztő gyakorlatok
néven fogjuk össze. A bizalmat itt először is testi biztonságérzéssel,
a fizikai félelem legyőzésével, a partnerre számítással lehet azonítani.
E mögött áll a gyakorlatok szimbolikus jelentősége, az egymásra
figyelés, egymás globális megérzése, testi kapcsolatok elfogadása,
egyéni és közös sikerélmények. Legegyszerűbb példánk: merev testtel,
csukott szemmel hátraesni, amíg a partner elkap, ez fizikai kihívásnak
tekinthető bátorságot igényel, aki félt és először csinálja "jól"
a gyakorlatot, az sokszor új magabiztosságot és örömet érez. A gyakorlatot
megelőző beszélgetés, és az egyszerű földre esés ismétlése kiküszöböli
a fizikai sérülés veszélyét. Csoportdinamikai tény, hogy a bizalom,
amelyet a részvevők a csoportvezető felé éreznek (e nélkül nincs
sikeres terápia) áttevődik (indulatáttétel értelemben is) a csoport
tagjaira és, ha minden jól megy, a csoport minden tagja képes ezt
a gyakorlatot akármelyik más csoporttaggal végrehajtani. Sokszor
a következő gyakorlat az "emelés-repülés": egy részvevő
csukott szemmel, merev testtel fekszik, öt-hat társa levegőbe emeli,
erre-arra viszi, esetleg feldobja és elkapja. Mindig kérjük, hogy
az emelt-hordott fiú vagy lány közben beszéljen, mondjon el valamit.
Ez a gyakorlat egyeseknél félelmet, sok másnál nagy felszabadulás
és önelhagyás érzését váltja ki, olykor a drog hatásával hasonlítják
össze. Nem
célja e cikknek, hogy egy teljes műhely összes gyakorlatát leírja,
még kevésbé, hogy egy alkalmazható, lemásolható receptet adjon a
színházterápiáról. Az idézett film inkább tudja érzékeltetni, bemutatni
és illusztrálni ezt a munkát. Itt néhány általános megjegyzéssel
és elvi szabállyal kell megelégednünk. A
gyakorlatok forrásai a legkülönbözőbb tréningformák, európai és
ázsiai hagyományok és modern színház, tánc és pszichoterápiai iskolák.
Merítettünk klasszikus és modern tánctechnikákból, kelet-ázsiai
harc meditáció hagyományokból - jógától karatéig, régi japán nó
és mai buto művészetből, Moreno pszichodrámájából és Grotowski színész-gyakorlataiból.
Sok gyakorlatot akkor találtunk ki, amikor a csoport, vagy egy-egy
részvevő nehézségeivel, gátlásaival szembesültünk. Mások a már használt
gyakorlatok fejlesztéséből, ágazásaiból, kombinációiból nőttek ki.
Nem ritka, hogy kitaláltunk újabb gyakorlat-köröket, mielőtt megtudtuk,
hogy mások előttünk ugyanazt találták ki. Régi
"spirális" elméletünk szerint minden gyakorlat célja,
hogy új formában, új kifejezési eszközökkel közelítse meg azt a
pontot, ahol az előző kísérletek ellenállásba ütköztek. Ehhez szükséges,
hogy a terapeuta ne előre kidolgozott gyakorlatrendszert próbáljon
alkalmazni, hanem a csoport haladása, vágyai és ellenállásai, céljai
és félelmei szerint, és a csoporttagok egyéniségét számontartva,
minden pillanatban több tucat lehetőség között választhatja a legérdekesebb,
leginkább sikerígéretes utat. Hozzátennénk, hogy, mint minden stratégia,
a csoportmunka is nyitott hozzáállást igényel: hol áttörésre van
szükség, hol sikerélményre, hol visszavonulásra egy régebben elért
alapszint felé, olykor kudarcra, tévedésre, konfliktusok felszínre
hozására, vagy megoldására. Egy színházműhely vezetése művészet,
nem tudomány: szigorúan meghatározott elméletre és gazdag tapasztalatra
alapozott, de sohasem kényszerítő merev keretek között folyó eljárás.
A színházterapeuta
"első parancsolata": ha minden gyakorlat, minden feladat
egy újabb kifejezésre késztet, az irányított közös munka a kifejezés
eszközét, nyelvét, módját adja meg, tartalmát soha: ez mindig a
részvevő saját egyénisége mélyéből fakad. Ez különbözteti meg alapjában
a szabad személyiség-fejlődést az idomítástól. Ezért kerüljük el
az olyan kifejezéseket, mint: "betanulni egy darabot".
A "második parancsolat": nem az eredmény, az esetleges
sikeres megvalósítás a fontos, hanem az odavezető út. A terapeuta
dolga, hogy nézze-hallgassa a folyamatot, a pszichoanalitikus "vándorló
figyelmének" ("floating attention") megfelelő figyelemmel.
Hangsúlyozzuk,
hogy a fenti állítások nem számozható, törvénykönyvbe írható szabályok;
legjobb esetben abban segítenek, hogy hogyan építhetünk ismert -
vagy kitalálható -gyakorlatok százából egy néhány órás szerves folyamatot.
Lehetőleg
minden gyakorlat szövetébe filigránként beleírjuk a következő szavakat:
meglepetés, félreértés, szabad választás és többféle megoldás. Meglepetés:
egyrészt, mert legtöbbször nem ott van a nehézség, ahol várjuk,
másrészt, mert a cél nem a többieket, hanem saját magát meglepni.
Félreértés: a gyakorlatok zömét a lehető legkevesebb magyarázattal,
leírással, előjátszással vetjük be a munkába, minél több lehetőséget
hagyva eredeti, személyes, a többiektől eltérő kivitelezéshez. Ez
persze sok félreértésnek ad helyet. Munkánkban ezek a félreértések
sokszor segítenek: alapjuk gyakran a csoporttag tudatalatti kívánsága,
amelyet a gyakorlat eltérő értelmezésével tud kifejezni. A gyakorlatok
egyre inkább improvizációhoz, a feladatokban szereplő hang- és mozgástechnikák
segítségével egyre szabadabb önmegnyilvánulásokhoz vezetnek. Ennek
feltétele, hogy a csoportvezető ne tanárként, de ne is rendezőként
működjön, határolja el magát minden előre létrejött elképzeléstől,
szerepe csak katalizátor legyen. Így minden részvevő minden pillanatban
több megoldás, több "színpadi pillanat" között választhat.
Igaz, sokszor a szabványos, könnyű de érdektelen válaszok jönnek
először. De éppen érdektelenségük késztet eredetibb, újabb, meglepőbb
és hosszú távon (úgy a terápiai, mint a színpadi szempontból) hasznosabb,
termékenyebb megoldások keresésére. A
fenti oldalak a színházterápia-műhely alapegységének egy részébe
adnak, ha felületesen is, egy gyors betekintést. Nem véletlen, hogy
a gyakorlatok szerepére fordítottuk a legtöbb figyelmet: nézőink,
hallgatóink, olvasóink általában azt hiszik, itt leshetik meg a
színházterápia néhány rejtett titkát. Igazában ez a titok (ha titokról
beszélhetünk…) nem magukban a gyakorlatokban rejtőzik, hanem abban
az egyben terápiás és oktató folyamatban, amelyben a gyakorlatok
segítségével a terapeuta és a csoporttagok egy, a pszichoanalitikában
indulatáttételnek nevezett, komplex kapcsolatot fejlesztenek ki
és állítanak a tudatalatti tér felszínre törésének szolgálatába.
Az itt
felidézett munkát okvetlenül egy verbális, záró szakasz követi:
itt kerül sor (és szó!) arra, hogy ki mit érzett, tapasztalt, látott,
hallott, itt nevezhetőek meg a nehézségek, gátlások, félelmek, itt
merülhetnek fel rég elnyomott, vagy nagy erőfeszítéssel elhallgatott
emlékek, sebek, szégyenek - persze örömök, boldog pillanatok is.
Az erre szánt idő (tíz perc, fél óra, egy óra…) biztonsági szelep,
a verbalizáció ideje. Itt talál a terápia folyamatában helyet az
analitikai értelemben vett interpretáció is. Kezdő
beszélgetés, tér-, bizalom- és változatos egyéni, pár- és csoportgyakorlatok,
rögtönzések - mindez egy zárt csoport munkája, néző - és ritka kivétellel,
megfigyelő - nélkül. A terápia alapszerződése hogy a munkafolyamatban
szimbolikus szinten minden lehetséges, minden szabad, és az ott
történtek nem léphetnek ki a külvilágba. Ez az elv elkerülhetetlen
a pszichoterápia deontológiai szabályai szerint, viszont ellenkezik
a színház nyilvánosság előtti megjelenésének igényével. Egyszerűség
kedvéért mondhatnánk, hogy a csoportterápia csak magából (a csoport
tagjainak a munkába bevetett, tudatos és tudatalatti anyagából)
indul, és célja kizárólag a részvevők belső (és főleg tudatalatti)
világának az átdolgozása. A színház másból (elsősorban a szövegből
és a már kidolgozott technikákból) merít, és másnak: a nézőknek
adja a munkafolyamat eredményét. Színházterápiában
ez a két elv mindenképpen összeütközésbe kerül. Nem csak szereplésvágy
és titoktartás kerülnek ellentétbe, de olyan mélybevágó kérdések,
mint: Ki vagyok én? Az amit érzek? Az, amit magamról mutatok? Az,
amit mások látnak? Vagyok-e ha másoknak nem vagyok? Ezek a kérdések
különleges erővel szólnak drogosoknál, akik a drog segítségével
a lét és nemlét határát próbálták transzgresszálni. Nem meglepő,
hogy drogosok színházterápiájában korán felmerül és nagy szerepet
játszik a színház kérdése, a mások előtti önfelmutatás, "fellépés",
mely egyben erős kívánságot és nagy ellenállást, félelmet vált ki.
A kérdés
nem új: Moreno pszichodrámájában már szerepet játszanak a protagonista,
antagonista és az alter egók mellett a "nézők". Igaz,
a gyógyító transz-szerepjátszás is általában az egész törzs előtt
történik. A hatvanas-hetvenes években színházi divat lett a nyilvános
próbák, rögtönzések, "work in progress" bemutatása. Saját
munkánkban nem ritkán történt, hogy a csoport fellépett gyakorlatok,
munkafolyamatok, rögtönzések bemutatásával, és ez a sikerélmény
mellett nyilvános terápiai hatással is járt. Drogosokkal
folytatott munkánkban hamar felmerült a cél kérdése. Elfogadott
általánosítás, hogy a drogosok életüket céltalannak tartják, és
türelmes kitartás nem legismertebb erényük. Ezért különösen gyakran
kell a "mire jó?" kedvvesztő kérdésre válaszolni, mégpedig
a "közönség" felé irányuló munka reményével. Mi a helye
a nyilvános fellépésnek a terápia folyamatában? Terápia változást
jelent, egy létezési módtól (itt a drogos élet) egy másik, jobb
(nem okvetlenül erkölcsi, vagy társadalmi szempontból, de az egyéni
szenvedéstől, félelmektől, önmagát marcangolástól, kielégítetlen
vágyaktól eltávolodva jobb, saját magát elfogadó és felszabadító)
élet felé vezet. A néző jelenléte, a munkafolyamat nyilvánossága
azt jelenti, hogy elfogadható az is, aki volt, ahogy volt, és az
is, aki lesz. Az előadás tanúk előtt zajlik le és legalizálja, autentikussá
teszi a terápiát. Egyben visszahozza a közösségbe a drogost: a drogos
magáért, egyedül magáért drogoz, de magáért és a többiekért gyógyul
ki függőségéből. Az
eddig leírt folyamat nem "igazi színház", többek között
azért sem, mert ha kívülállók, nézők, tanúk csak alkalomadtán, "melléktermékként"
részesülnek művészi élményben, alapjában inkább adnak, mint kapnak
jelenlétükkel (bár ez egy egyszerűsített és vitatható pont). Az
utolsó években folytatott színházterápiai munkánk alapja és végcélja
eltolódott ettől a strictu sensu terápiai megközelítéstől.
Mióta
a komlói Leo Amici Alapítvánnyal dolgozunk, a rendszeres, ismételt
és reprodukálható színházi előadások szerves részévé lettek a színházterápiának.
Ehhez három pontot kellett elfogadnunk: (1) a szöveg, mint egy importált,
kívülről jött anyag részt vesz a csoport közös tudatos-tudatalatti
narratív világának kidolgozásában; (2) a munkafolyamatban helyet
kell adni a nem csak pszichológiai szempontból történő szerkesztésnek
(a "rendezés"); (3) a végcél kitágul: a terápiát követő
részvevők sikere attól is függ, hogy milyen élményt tudnak átadni
a nézőnek: a közönség legalább annyit kap, mint ad ( ez a szerelem
ismert filozófiája: minél többet kapok, annál többet adok, minél
többet adok, annál több marad…) Nem
egyszerű elhatározást képez a színház mint cél bevezetése a terápiába:
ezt sok kísérlet és ellentmondó dinamikai erők harca előzte meg.
Komlón (és a cseh Podane Ruce Alapítványnál) Lautréamont francia
szerző Maldoror énekei című hosszú prózai költeménye bizonyult a
leginkább inspiráló, a terápiai és színházi munkát legmesszebbre
vivő szövegnek. Ennek a cikknek a keretében nem összegezhetjük ezt
a munkát. Alapja, hogy a költői szöveg maga nyitott, nem egy tudományos
logikát vagy a realitás ismeretét hozza, hanem a tudatalatti teret
aktiválja, úgy működik, mint az álom, onirikus hatása van. A több
mint háromszáz oldalas szövegből minden "szereplő" szabadon
választ egy-két oldalt. A véletlen irányíthatja a választást, a
műhelyvezető terapeuta semmiképpen sem. A szövegválasztás nem közös
munka, hanem minden részvevő egyéni elhatározása, amelynek ideje,
(elvben), csak akkor jön el, amikor a gyakorlatok és szabad műhelymunka
már megindították a terápia folyamatát. Maldoror énekeivel tapasztalatunk,
hogy minden részvevő könnyen talál magára illő, önmagát mélyen érintő
szövegrészeket, bár nem mindig azonosítja tudatosan, miért épp ezt
a részt választotta. A
választott részekkel folytatott munka minden műhelyben a bemelegítés,
gyakorlatok és szabad rögtönzések után, ezek felhasználásával történik.
Mozgás- és hanggyakorlatok, egyéni, páros és csoport-kifejezési
technikák, a pszichodrámából átvett módszerek (az Én és a szerep
közötti helyváltozás, szerepcsere, alter egó) és a szövegtől független,
vagy a szöveg által kiváltott rögtönzések harmonikus vagy dinamikus
összhangja indítják el a munkát és vezetnek drámai helyzetekhez
és színpadképhez. Az egész előadás felépítése, szerkesztése, ismétlő
próbája csak ezután következik, a lehető legkésőbb. Amennyire lehet,
az előadás maga sem végleges, a rögtönzésnek mindig helye van, a
mozgás, a képek, a szereplők közötti kapcsolatok változhatnak egyik
fellépésről a másikra. (Csak a szöveg ad áthághatatlan kereteket,
alapszabály, hogy minden elhangzott szó a szerző írta legyen.)
Az alkotói
feladat, színházterápiában, nem a rendezőé, hanem a terapeutáé,
nem egy színdarab vagy szöveg értelmezése és színpadra vitele, hanem
a szereplők pszichológiai mozgósítása. A siker kulcsa a költői szöveg
és a szereplő tudatos-tudatalatti világa közötti visszhang és a
felkeltett rezonancia. (Más kérdés, hogy szerintünk ez minden jó
színház alapja.) A
színházelőadás maga sokrétegű hatással van, a szereplőkre úgy, mint
a közönségre. Nem csak az az eredmény, hogy a nézők megismerik,
vagy máshogy, a szokásosnál emberibb módon ismerik meg a drogosokat.
A szereplőknek természetesen fontos a sikerélmény, az önbizalom,
magabiztosság érzése. De mindezen túl, az előadás sokszor példátlanul
erős, személyes és művészi vonalon is mélyreható érzéseket vált
ki. A terápia tere ezzel meghaladja a drogosok személyi szféráját
és a nézők, az emberiség terápiájává válhat. Egyszóval katarzis
lesz, szereplőnek és nézőknek egyaránt. 2001
szeptember 8-án, a budapesti Szkéné Színházban mutattuk be Maldoror
énekeit, 32 szereplő részvételével, magyar, francia és cseh nyelven.
A szereplők zöme drogos, elvonókúra és színházterápia kezdetén,
közepén, vagy végén járó, néhány volt drogos, aki azelőtt 2-3 évvel
vett részt terápián, néhány segítő és színházterapeuta, négy francia
színész-terapeuta és e sorok írója. A nyelvi, kori, tapasztalati
eltérések az előadásban elhalványultak a közös színpadi nyelv, a
homogén játék és a vitathatatlan érzelmi erő mögött. Ez az előadás
bizonyítja, meggyőződésünk szerint, az itt vázlatolt színházterápia
érvényességét és hatását. Hátramaradt és a jövő feladata a módszer
további elméleti elemzése, a terápia pragmatikus leírása és terjesztése,
és a színházterapeuták újabb generációjának a képzése. Meggyőződésünk,
hogy a színházterápia két oldala: a védett, zárt csoportmunka és
a nyilvános színpadi alkotó munka egymást kiegészítő és fokozó párhuzamos
folyamatot képez, és együtt kell fejődniük. |
Film,
videó: Színházterápiai munkánk leghitelesebben MOLDOVA Ágnes: "Mutass
egy embert, aki jó!" magyar nyelven Komlón forgatott filmje
tükrözi (70 perc, Homo Creatoris Bt, Budapest, 2001 Jan.). Ezt a
filmet egy 14 perces portré: "A játék mestere" címen,
szintén MOLDOVA Ágnes filmje egészíti ki. A komlói Leo Amici Alapítvány
színháztársulata egyik korábbi Maldoror előadását a Duna TV vette
fel és adta le. A 2001 szeptemberi előadás videokazettája a budapesti
Megálló Egyesület felvételében látható. |
Irodalom:
harminc éves színházterápiai munkánk feldolgozása folyamatban van.
Elméleti munkánk magyarul összefoglalja:
Georges BAAL: Egy freudi és lacani pszichoanalitikus színházelmélet
körvonalai-különös tekintettel a színház szerepére. (Pszichoterápia,
1995 január, 175-184 o., Kelemen Gábor dr. fordítása.) |
2000 és 2001-ben munkánk részben az Európai
Unió Phare projektje támogatta. |
|